Let them eat Cake!

Photobucket
Altijd als ik die geur van een zelfgebakken cake ruik of een hapje neem moet ik aan m'n oma denken. Zij bakte namelijk iedere week een cake. Ooit heb ik het recept van haar opgeschreven, maar ik kan dat helaas nergens meer terugvinden. Daarom heb ik maar een beetje op internet gezocht en ben een cake gaan bakken.

Photobucket
200 gram (room)boter
180 gram suiker
200 gram bloem
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
1 theelepel bakpoeder
1,5 theelepel vanille-aroma
Bakblik (ca. 25 cm doorsnee)
Mixer

Warm de oven voor op 160°C (heteluchtoven 150°C). Klop met de mixer de boter met de suiker en vanillesuiker tot het een zacht mengsel is. Zeef de bloem. Vervolgens voeg je de eieren, gezeefde bloem, bakpoeder en vanille-aroma toe aan het mengsel. Mix dit geheel goed door.
Vet het bakblik in en bestuif de wanden met een beetje bloem. Schep het mengsel in het bakblik en bak in ongeveer 75 minuten goudbruin.
Laat de cake een tijdje afkoelen en haal hem dan voorzichtig uit de vorm.
Smullen maar!

Dit is echt het pure basisrecept voor cake. Je kunt natuurlijk heerlijk variƫren! Doe bijvoorbeeld wat cacao bij het deeg voor een chocoladecake of doe wat noten (hazelnoten, pistachenoten) door het beslag. Ook kun je vruchten in je beslag doen, bijvoorbeeld appel met kaneel. Of wat dacht je van een pindakaascake?! Kortom, gebruik je fantasie!
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails