Rome 2010

Dat ik tussen Kerst en Nieuwjaar naar Rome ben geweest heb je vast al wel meegekregen op de site. Daarom vandaag een verslag van deze trip, mét (veel) foto's!

Ondanks het hevige winterweer in Nederland had onze vlucht geen problemen, gelukkig! We konden dus op de afgesproken tijd gaan boarden. Voor m'n zusje en mij was het de eerste keer dat we gingen vliegen. We vonden het dus best spannend allemaal. Maar op het moment dat we in de lucht waren, vergaten we dit totaal en genoten we van het prachtige uitzicht. Het was perfect weer, de zon scheen en er waren nauwelijks wolken te bekennen.
Hier vlogen we over de Alpen, waarvan de toppen bedekt waren met een mooie laag sneeuw.
(Je kunt klikken op de foto's voor een grotere versie)
Hier vlogen we over het centrum van Rome. Als je goed kijkt zie je iets rechtsonder het midden het Colosseum staan.

Nadat we op Fiumicino Airport waren geland moesten we een half uurtje met de trein richting het Centraal Station van Rome. Vanaf dat punt was het ongeveer tien minuten lopen naar ons hotel. Het eerste wat mij opviel toen we in Rome kwamen is dat het net een groot openluchtmuseum is. Je weet gewoon niet waar je moet kijken. Overal zie je prachtige kerken, fonteinen, beelden etc. Maar dat hebben we allemaal voor de volgende dag bewaard. Door de reis waren we allemaal behoorlijk moe dus hebben we wat gegeten, boodschappen gedaan en zijn richting het hotel gegaan voor een verdiende nachtrust.
De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om richting Vaticaanstad te gaan, het kleinste onafhankelijke land ter wereld.

Toen we richting het Sint-Pietersplein liepen hadden we wel door dat we niet de enige waren die op dit idee waren gekomen. Er stond dan ook een enorme rij voor de ingang van de Sint-Pietersbasiliek. We zijn toch maar achter aangesloten en uiteindelijk viel het allemaal wel mee, binnen een half uurtje stonden we binnen.
We begonnen met het beklimmen van de Sint-Pieter. Je gaat dan eerst met een trap van ongeveer 300 treden omhoog zodat je de binnenkant van de koepel, die ontworpen is door Michelangelo, kunt bekijken. Daarna kun je nog eens 200 trappen naar boven. Dan kom je bovenop de koepel en heb je een prachtig uitzicht over heel Rome.
Daarna gingen we weer die 500 treden naar beneden (wat de volgende dag resulteerde in flinke spierpijn in de kuiten) om de Sint-Pietersbasiliek van binnen te bekijken. Echt waar, ik heb geloof ik nog nooit van m'n leven zo'n enorme kerk gezien. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen, zeer indrukwekkend.
De ochtend was net voorbij dus toen zijn we wat gaan eten bij een Italiaans tentje, pasta natuurlijk. Want je moet niet denken dat je hier even snel een broodje kan eten, het is pizza of pasta, het liefst 's ochtends 's middags en 's avonds. Maar toegegeven, die Italianen kunnen wel erg lekker koken.

Daarna gingen we met de metro richting het Colosseum. De metro is trouwens een ideaal vervoermiddel in Rome. Alles staat duidelijk aangegeven en de metro's rijden zeer regelmatig. Wij hadden een Roma-pass gekocht, wat betekent dat je 3 dagen onbeperkt van al het openbaar vervoer in Rome gebruik kan maken. Achteraf bleek deze Roma-pass ook enorm handig voor het Colosseum. We hoefden namelijk niet in de rij te staan en mochten zelfs gratis naar binnen.
Het Colosseum is het grootste amfitheater uit het Romeinse Rijk en werd gebruikt voor gevechten met gladiatoren en dieren. Erg indrukwekkend om dit bouwwerk met zo'n enorme geschiedenis en na alle films en verhalen die ik erover heb gehoord nu in het echt te zien. Het was ook een stuk groter dan ik van tevoren gedacht had.
De volgende ochtend zijn we naar de Spaanse Trappen, Piazza della Spagna, gegaan. Het verhaal hierachter is dat met de trappen het arme en het rijkere deel van Rome met elkaar werden verbonden. Onderaan de Spaanse trappen bevind zich de 'PC Hooftstraat' van Rome, onbetaalbaar natuurlijk, maar je kan er heerlijk window-shoppen.
Niet ver van de Spaanse trappen bevindt zich de Trevifontein. Dat is de grootste en bekendste fontein van Rome. De mythe is dat wanneer je met je rug naar de fontein staat en met je rechterhand over je linkerschouder twee muntjes in de fontein gooit, je ogen sluit, aan Rome denkt en zegt “Arrivederci Roma" (= tot ziens Rome) je ooit zal terugkeren naar Rome. Wat wij overigens niet hebben gedaan, want dat bepalen we zelf wel toch, haha.
Op onderstaande foto zie je het uitzicht dat wij hadden vanuit het hotel. Aan het eind van de straat staat de Basiliek van Santa Maria Maggiore uit het jaar 432. Omdat deze zo dicht bij het hotel stond hebben we daar uiteraard ook even een kijkje genomen.
De volgende dag was het Rome-avontuur alweer voorbij. Na het ontbijt zijn we rustig aan richting station en vliegveld gegaan. Daar hebben we bij McDonald's gegeten (even geen pizza of pasta!) en hadden we de vlucht van 15:00 uur naar Amsterdam. Op de terugweg was het flink bewolkt dus we hadden niet zo'n mooi uitzicht als op de heenweg, maar daarentegen konden we genieten van een zonsondergang boven de wolken.
En dat was het, de citytrip naar Rome. Rome is niet te vergelijken met steden als Parijs, Londen, Brussel of Antwerpen, de hele sfeer is weer zo anders. Ik moet eerlijk zeggen dat Rome (samen met Londen) tot mijn favorieten behoord. Het is zo'n prachtige stad met een groot verleden, wat het allemaal nog wat extra's geeft. Echt, ik heb genoten!