Recept: Oma's koekjes

Toen mijn opa en oma nog leefden gingen we altijd elke week even bij ze langs. Mijn oma zorgde ervoor dat er vrijwel altijd iets lekkers in huis was; zelfgemaakte cake, bonbons en regelmatig zelfgemaakte koekjes. Toen ik een jaar of 8 was heb ik een keer samen met haar koekjes gebakken. Inmiddels is m'n oma alweer 3 jaar overleden, maar ik wilde dolgraag het recept van de koekjes die zij altijd maakte hebben. Gelukkig hebben mijn tantes ooit eens aan m'n oma gevraagd om allerlei recepten op te schrijven en zo kreeg ik een tijdje terug een kopie van al deze recepten.
Vorige week heb ik het koekjesrecept van haar gemaakt. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat het zó eenvoudig was en je zo weinig ingrediënten er voor nodig had. Ze zullen de échte van mijn oma natuurlijk nooit kunnen overtreffen (volgens mij doen oma's er altijd een geheim ingrediënt in waardoor ze nog beter smaken, haha) maar ondanks dat waren ze erg lekker.

Ingrediënten voor ongeveer 40 koekjes
- 350 gram bloem (gezeefd)
- 250 gram boter
- 200 gram witte basterdsuiker
- een mespuntje zout

1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Mix de boter, bloem, basterdsuiker en het mespuntje zout door elkaar tot het een mooi stevig deeg wordt.
2. Laat het deeg een half uurtje rusten in de koelkast.
3. Maak koekjes van het deeg. Dit kun je met uitsteek-vormpjes doen, maar ook door gewoon een bolletje te draaien en die plat te drukken.
4. Leg wat bakpapier op een bakplaat en leg daar de koekjes bovenop.
5. Doe de bakplaat in de oven en laat de koekjes ongeveer 20 minuten bakken in de oven tot ze goudbruin zijn.
6. Neem de bakplaat voorzichtig uit de oven en laat de koekjes afkoelen.

Uiteraard kun je met dit basisrecept ontzettend veel variëren. Zo heb ik door een deel van het beslag wat hagelslag gedaan voor een chocolate-chip koekje:
En door een ander deel een beetje kaneel:
Eet smakelijk!
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails